Pige / kvinde47 år
Min søn har været misbruger af hash i 2 1/2 år, han fylder 17 om nogle dage.
Hans forbrug af hash, er steget til flere gange dagligt, og jeg synes han er trist og
virker deprimeret. Hvis jeg spørger ind til, om hvad der er galt, og sige rdu virker så trist. Svarer han" jeg er træt, og vejret er trist, så jeg gider ikke lave noget. Jeg synes han isolerere sig mere og mere.
Til daglig arbejder han på produktionskole, og går ude dagligt, hvilket jo er positivt, han passer også sit arbejde helt og holdent. Men i weekender og helligedage, lukker han sig inde på værelset .
Går kun ud, når hashen eller smøgerne skal købes.
Han har gået i misbrugsbehandling i over 1 år, men han havde ikke lysten til at stoppe, og han røg tilsidst meget mere end da han startede.
Jeg er bare bekymret, da vi i famillien, har stor tendens til depressioner og angst. Desværre er der også misbrug på både min siden, og farens side.
Jeg bor alene med min søn, og faren har kun kontakt med sønnen, 1 dag om ugen, hvor de ses i nogle timer.
jeg føler bare jeg lader stå til, og ser på min søn, der har det af h til…
Hvad stiller jeg op?
Mvh.
Mai

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymret mor
Tak for dit brev. Jeg kan hører at du bekymre dig og måske faktisk føler dig magtesløs i denne her situation. Det kan jeg rigtig godt forstå, fordi det er ikke muligt for dig at ændre din søns adfærd, sådan direkte i hvert fald.
Jeg tænker det er vigtigt at du deler din bekymring og din viden med de som forsøger at hjælpe din søn. Det kan være vigtig information og det kan være viden som din søn ikke selv finder vigtigt på nuværende tidspunkt.
Da din søn er under 18 år har du mulighed for at blive informeret og involveret i misbrugsbehandlingen. Desuden har du mulighed for at få samtaler på kommunens Misbrugscenter som pårørende/forælder til din søn. I mange kommuner har man tillige forældrekurser eller forældregruppeforløb, som skal hjælpe forældrene i denne ofte så magtesløse situation. Hvis ikke det findes i din egen kommune, kan det være det findes i nabokommunen.
Jeg håber du får den hjælp og støtte du har brug for, der hvor du henvender dig.
Med venlig hilsen
Lone