Dreng / mand48 år
Hej.
Jeg har brug for et godt råd for at kunne komme videre -på een måde eller en anden.
Jeg har gennem 2 et halvt år været sammen med en pige på 40 år.Det startede lidt hovedkulds da jeg egentlig kun kendte hende via Facebook;men hun blev pludseligt hjemløs og jeg tilbød min hjælp med tag over hovedet.Det udviklede sig så ret hurtigt til et forhold.Jeg var fra starten klar over at hun røg hash -temmelig meget;mellem 70 og 100 g om måneden- men det var sådan set ikke et problem for mig.Det gik godt i starten;og hun er en meget givende pige med mange gode sider.Desværre havde hun et ret alvorligt temperament,og det begyndte hurtigt at give sig udslag i konflikter;hvor alt var min skyld -hun ville aldrig påtage sig nogen del af skylden.Hun har haft en ringe opvækst med en alkoholiseret mor og en stedfar der voldtog hende.Temperamentet er blevet bedre efter hun har fået psykologhjælp.
Igennem det seneste år er det så gået op for mig at hun også er pillemisbruger -op til 20 smertestillende om dagen -hver dag – samt så op til 25 beroligende/sovepiller 2-3 dage hver weekend sammen med Ibuprofen'erne.Jeg talte dem en aften;og bare den ene aften var hun oppe på ialt 39 piller -plus det hun så har taget i løbet af dagen.
Jeg er virkelig glad for hende;men forholdet er nu endelig gået i stykker.Jeg har brug for at vide noget om hvordan hendes misbrug influerer på den måde hun opfører sig på.Jeg er opmærksom på at jeg ikke er fejlfri;men jeg har aldrig været i et forhold hvor tingene blev gjort op som et regnestykke (gør han det,så gør jeg det for ham/gør han ikke det;gør jeg heller ikke det for ham) og hvor min partner på ingen måde kan se egen skyld i situationen.
Jeg er selv 48;værkfører på en fabrik og har haft en helt almindelig tryg opvækst i en kernefamilie.
Tak for svar.
Mvh Kaare

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Det har været en oplevelse, jeg håber du er kommet ud på den anden side.
Først vil jeg sige at der er mange ubekendte i det forhold du lige har været igennem. Hendes opvækst, som jo har været en, hvor hun ikke har oplevet at der har været voksne, der har været i stand til at passe ordentlig på hende, og det har selfølgelig stor betydning for hvordan hun reagerer og er som voksen.
Så tænker jeg at hende forbrug af piller og rusmidler, har været hendes måde at tackle livet på efterfølgende, og hendes forbrug har sikkert været med til at hun har været i stand til at "få ro på" i hovedet. Så jeg tænker at hun primært har været præget af hendes opvækst, og det er den der er problemet og ikke så meget pillerne og hashen, selv om hendes forbrug af piller og hash ikke har løst hendes problemer, så har pillerne og hashen som jeg skrev ovenfor bevirket at hun har fået lagt låg på, men hun har ikke grundlæggende fået en "afslutning"/"afklaring", som har gjort, at hun kunne komme videre med sit liv.
Jeg skriver selvfølgelig alt dette uden at have mødt hende, og kan jo selvfølgelig ramme forkert. Jeg tænker at hvis du har været behjælpelig med at hun fik spykologhjælp, så har du i virkeligheden gjort noget godt for hende. Hun burde sikkert have meget mere af det. For jeg tror ikke hun kan holde op med pillerne og hashen, uden at få "løst" problemerne med hendes opvækst.
Når alt det er sagt, så vil jeg også påstå, at hvis hun gennem meget lang tid (måske flere år) har haft et hashforbrug, og sideløbende et pillemisbrug, så har du aldrig "mødt" den person der er inde bag pillerne og hashen.
Jeg ved ikke helt om jeg har svaret på det du spørger om, hvis du er mere forvirret end før du læste dette så skriv igen. Så prøver jeg en gang mere.
MVH
Flemming