Spørgsmål:

Amfetamin indtagelse med kysse syge i kroppen

Dato: 18.12.2018

Køn: 

Dreng/Mand

Alder: 

28år

Jeg har netop fået konstateret kysse syge, og har for et par uger siden.. fik af vide jeg ikke måtte lave noget hårdt fysisk i en måned til 6 måneder . Mit spørgsmål er : jeg har igennem en 10 årige periode taget amfetamin 3-5 dage i ugen , jeg er godt klar over du/I nok vil suge det er en dårlig idé, da i skal gøre det som læge.. Men er det væsentligt farligere Nu, hvor Jeg har fået sygdommen konstateret. Eller kan det godt gå "hånd i hånd" med sygdommen.. Hvis jeg tager noget amfetamin, er der så nogle bestemte tegn jeg skal holde øje med, som evt.viser det igår den forkerte vej. Jeg har aldrig før haft noget bøvl med nogle organer , og er/var sund og frisk ellers. Håber du kan hjælpe mig med spørgsmålet.. Hilsen kysse syge manden som ikke har kysset nogle i flere år :)

Svar: 

Hej

Grunden til at man skal tage den med ro når man har virusinfektionen ”kyssesyge” eller Ebstein-Barr-virusinfektion er at sygdommen får milten og leveren til at hæve op på grund af kraftig aktivitet af immunsystemet. I den periode er der en lille risiko for at milten kan revne hvis man for eksempel får stød mod maven og det kan medføre ubehagelige blødninger. Alkohol påvirker også de indre organer kraftigt så man anbefaler også at man ikke drikker alkohol mens sygdommen er aktiv.

Amfetamin er et stimulans som blandt andet øger blodtryk og øger risiko for kramper så anbefalingen vil også være at holde sig fra det i den periode. Hvis du gør det alligevel så tag så lidt som muligt.

Hilsen
Henrik

Henriks billede

Besvaret af: Henrik Thiesen