Hej
Jeg er alenemor til en dreng på 3 år. Han er hos mig 9-10 dage og hos sin far 3-5 dage.
Jeg skriver fordi jeg nu nogen gange har oplevet at faren ryger joints i huset. Jeg har nogle gange puttet vores søn der og har kunne lugte røg stige op fra trappen i rummet hvor vores søn sover. Faren står godt nok ved terassedøren, men døren er kun lidt på klem. Han rister også tobak indenfor.
Der lugter altid af røg når jeg/vi kommer og min søns tøj lugter af røg når han kommer hjem til mig (tobaksrøg).
Jeg synes naturligvis det er et stort problem at faren ryger når han har vores søn, men det er desværre ikke noget jeg kan gøre noget ved ( jeg har forsøgt).
jeg er bekymret for om det kan påvirke min søn på en ellera anden måde, også den røg der stiger op?
Venlige hilsner

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej Mor
Tak for din mail.
Du giver udtryk for at være bekymret for om røg påvirker din søn, når han er hos sin far. Som sundhedsstyrelsen påpeger er det ikke sundt for børn at være i nærheden af røg, så til dit spørgsmål, må svaret være at ja, det kan påvirke dit barn. Men som du selv skriver så kan du desværre ikke gøre noget ved at hans tøj lugter af røg og udsættes for dette når han er hos sin far, måske du kan tage en snak med faren om at AL rygning skal foregå udenfor. Jeres søn har jo ikke valgt lugten.
Ift at din søns far ryger hash, når han har din søn og at dette lugter, er der ingen tvivl om. At han går udenfor og ryger, er et fint initiativ, men at han er påvirket af hashen mens han har jeres søn er en anden bekymring. Selvom jeres søn sover, når han ryger og dette måske er argumentet, så vågner børn jo ind imellem og hvis dette sker med en påvirket far, bliver det uhensigtsmæssigt, hvilket du bestemt godt kan gøre noget ved.
I de fleste kommuner er det muligt at ringe til kommunens familie afdeling og spørge dem til råds.
Jeg håber at svaret hjælper dig lidt og ønsker din søn og dig al det bedste.