Dreng / mand
Hej fik angst efter jeg røg hash for første  i marts. Er startet hos en psykolog. Men vil gerne vide er der nogen form for Chancer for at jeg bliver angstfri, og enda uden medicin? Hvad skal der til for at man springer ud i medicinen, er det en evt slem angst, der gør at man skal tage medicin? Det har bare så mange slemme bivirkninger. Min angst blev beskrevet som let angst 🙂

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at mit svar kommer så sent, men der har været nogle tekninske problemer som har gjort at jeg ikke har set dit spørgsmål før i dag.
Ja, umiddelbart er der gode chancer for at du kan blive angstfri igen og uden medicin. Angst er for så vidt en meget almindelig følelse, næsten et livsvilkår, som kommer og går igen, så der er ingen grund til at gå i panik fordi man oplever den. Den vigtigste ting man skal være opmærksom på ift det er at  angsten har en tendens til at vokse hvis man giver efter. F.eks. hvis man er angst for at flyve og giver efter, så kan det nemt ske at man efterfølgende bliver angst for lutfhavnen, og så for det tog som fører til lufthaven, og så for de ting som minder om at rejse…og lige pludseligt havner man i en situation hvor man er angst for alt og begrænser sit liv til det absolutte minimum.  Omvendt, hvis man kæmper imod og siger til sig selv: "det er ikke angsten der skal styre hvad jeg skal og ikke skal", så bliver som regel angsten mindre og mindre og ender med at forsvinde, og efter et stykke tid har man glemt så meget sin angst at man kan næsten ikke forstå at man har på et tidspunkt være angst for, f.eks. at tale i en forsamling, røre ved en edderkop, flyve eller lign.
Du skal også vide at angst er ikke farlig. Så vidt jeg ved har man aldrig nogensinde registreret et eneste tilfæd hvor et menneske var død pga angst…selv om det som regel føles sådan at man er lige ved at dø.
Og så til sidst, ift hashen, så virker det til at den ikke har en god virkning på dig og derfor er min bedste råd at du holder dig væk fra den. Stoffer og alkohol har ret mærkbare forskellige effekter på mennesker, nogle får mange gode oplevelser, andre kun dårlige. Hvis man er en person som bliver dum og aggressiv af at drikke alkohol, så er det bedst at lade være…og hvis man er en person som får angst af at ryge hash…så kan jeg ikke se meningen i at udsætte sig selv for det igen.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig.
God weekend
Eric