Dreng / mand22 år
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det hele
går ud fra en god ting at starte med er at jeg har altid været trukket imod stoffer, eller bare alt der gør jeg føler noget andet
Startede med at ryge hash omrking de 14 år, og startede på amf omkring 17, droppede hashen of gik videre med alt jeg kunne få hænderne på af stoffer. Har taget alt ud over ting man tager med nål.
Har altid gerne vil stoppe men kan bare ikke få mig selv til det, jeg skal i militæret hos den kongelig livgarde om 2 måneder og der skal ske noget snart. Ser det her som min sidste chance for at rette op på mit liv og få et bedere liv.
Jeg er stoppede med hash og stoffer, men savner dem stadig. Men drikker voldsomt for tiden, og jeg siger til mig selv at idag er det sidste dag hele tiden. Men dagen efter mangler jeg det igen og siger jeg kun drikker et glas, og det bliver til mere og så tager det overhånd igen.
Hvad skal jeg gøre?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Tillykke med at du snart skal i militær hos den kongelige livgarde.
Hvis du har kunnet stoppe med stofferne, så er det et rigtig godt tegn ift. dine evner til at kunne stoppe med alkohol.
Der er forskellige måder at prøve at løse dit problem, og her er nogle bud som går fra den meste enkelt til den meste indviklet.
Den absolutte meste enkelt måde at hurtigt stoppe med at drikke er at begynde med at tage Antabus. Det er meget effektiv når man har en god motivation men har svært, ligesom dig, at tage det første skridt og udskyder ædruelighed til i morgen dag efter dag.
Selvfølgelig løser det ingenting ift. hvordan du skal tackle din lyst til at være påvirket, eller, som du skriver det, dit savn.
Du kan nemt få Antabus hos din læge eller på det lokale misbrugscenter, og i den sammenhæng få medicin som kan mindske abstinenserne ( hvis dit forbrug af alkohol er så stort at du få abstinenser) .
Det næste trin er at du kan bearbejde din tilbøjelighed til at være påvirket af den ene eller anden ting samt forebygge at du falder i igen, ved at søge behandling på dit lokale misbrugscenter. Til en vis udstrækning kan du få anonym behandling, hvilket jeg umiddelbart vil anbefale dig at vælge.
Endeligt -og nu at du spørger mig- så kan du opsøge psykologisk behandling. Min erfaring er at når man begynder at ryge hash så tidligt som dig, og i øvrigt bliver så glad for at være påvirket, så skyldes som regel psykiske problemer.
De fleste misbrugscentre tilbyder psykologisk behandling, men ønsker du ikke det, kan du muligvis få bevilget psykologsamtaler via din læge.
Endeligt, hvis du har mulighed for det, så kan du vælge at sætte dig selv i en situation hvor du ikke kan drikke så nemt i nogle dage, da det virker til at en stor del af dit problem er at du har svært ved at holde op, men ikke så svært at holde fast i din beslutning bagefter. F.eks. kan du tage på "ferie" et sted lang væk fra den nærmeste kiosk, værtshus, eller supermarked i 5-6 dage. For nogle år siden var der nogle behandlingssteder som tog folk i en hytte langt væk i Sverige eller Norge og afgiftede dem der. Ligesom med Antabus, løser det ikke noget ift ens øvrige problemer…men det er en meget effektiv måde for at stoppe med at drikke.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis du har brug for andre ideer eller lign.
Held og lykke med projektet
Eric