Dreng / mand
Jeg røg hash for første gang i mit liv januar 2014, og fik et angstanfald, hvor jeg troede jeg skulle dø, siden jeg har haft det dårlig psygisk, og har fået angst. Skal begynde med at gå til psykolog. jeg mistænker min rigtig dårlig oplevelse den aften, har relationer til en anden dårlig oplevelse som jeg fik i min barndom, som fik udløst min angst, det skal siges at jeg var meget nervøs da jeg skulle ryge den aften.. Er der tale om en hashpsykose? Det skal siges jeg IKKE har hørt stemmer, eller set syner eller haft hallucioner, og har læst at en hashpsykose kan udvikle sig til skizofreni senere hen, men jeg har ikke skizofreni symptomer. Jeg har haft panik, som udviklede sig til lidt hyperkonderi.. Mvh Klaus 🙂

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Klaus
Du skal ikke være bekymret ift en eventuel hashpsykose. Selv om du kun beskriver din oplevelse meget kort, er der absolut ingen grunde til at tro at du har en hashpsykose eller er på vej mod en skizofreni.
Hash kan virke ret forskelligt på folk afhængig af hvilken slags hash man ryger, ens fysiologi, ens psykologi, og som du skriver det, den sammenhæng man befinder sig i når man ryger. Du har åbenbart røget på et forkert tidspunkt, muligvis noget som var for stærkt…og måske kan din krop og hjerne ikke rigtig tåle hash. Min bedste råd er så at du tager den oplevelse alvorligt og går ud fra at hash ikke er noget for dig. Mht din angst og begyndende hypokondri, så er det en rigtig god ide at snakke om det med en psykolog. Angst kan være relativt nemt at behandle eller begrænse hvis man gør noget ved det, og omvendt kan det være enormt hæmmende og invaliderende hvis man lader den vokse.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
God weekend
Eric