Hej. Jeg har en voksen søn, som jeg har kraftigige indikationer på er cannabis misbruger? Han påstår selv, at han kun tager cannabis, når han har lyst til det. På et tidspunkt sagde han, at det var et par gange om ugen. Han siger, at han har styr på det. Samtidig siger han, at han sover bedre om natten, når han tager det, samt at han bedre kan koncentrere sig. For et par år siden skiftede han sin vennekreds totalt ud, så at det nu hovedsageligt er brugere af cannabis, som er inde i varmen. Han har næsten ingen tolerance overfor andre meninger og mennesker, og jeg synes, at hans opførsel er urovækkende.  Når jeg f.eks. siger, at cannabis kan være skadeligt, bliver han vred og agressiv og truer med at afbryde forbindelsen. Så kommer han med informationer om, hvor godt cannabis virker på sygdomme o.l. Lige nu dyrker han planterne selv, og han går vildt op i det. Jeg har prøvet i lang tid på at nå ind til ham ved at have mailkorrespondance med ham. Men jeg føler lidt, at det er en umulig opgave. Lige så snart at jeg bare stiller et spørgsmålstegn ved cannabis, så stejler han voldsomt og er utilnærmelig. Hvordan kan vi kommunikere på en tilfredsstillende måde? Eller er det måske bedre at sige sandheden, som jeg ser den, og så måske miste forbindelsen til ham? Jeg har lyst at sige til ham, at han er ude på et skråplan. Men jeg er også bange for at miste ham! Er der nogle måder, som du ser det, hvor at man måske kan nå ind med informationer omkring faren ved misbrug af cannabis? Jeg skal åbenbart ikke komme med sådanne informationer, så virker det åbenbart næsten modsat af mit ønske. En bekymret far

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymret far
Tak for dit brev.
Jeg vil give dig helt ret i at der er kraftige indikationer på cannabis afhængighed. Alt hvad du beskriver, er tegn på det. At han styrer sit hashforbrug af lyst, at han føler at han sover bedre, at han bedre kan koncentrere sig, at alle vennerne ryger hash, at han har intolerance overfor andres holdning, udviser vrede og aggressivitet og er vældig optaget af plantedyrkning.
Når han svarer dig som du skriver, er det fordi det er sandt for ham. Det er sådan han oplever tingene. Derfor vil det være en umulig diskussion om den livsstil er et skråplan, på nuværende tidspunkt. Den giver mening for ham, med det udgangspunkt han har lige nu. Desværre.
Du har prøvet at konfrontere ham med dine iagttagelser og holdninger – uden det har givet en bedre kommunikation. Du har tværtimod fået det modsatte af det du ønskede, nemlig konflikt. Hvis du konfronterer ham yderligere med ”din sandhed”, mister du kontakten med ham og du er uden for indflydelse. Så hvis du vil bevare kontakten og muligheden for at påvirke hans livsstil i en anden retning, skal du prøve noget andet.
Det første du skal væbne dig med, er tålmodighed. Der sker sjælden en forandring fra den ene dag til den anden. Det næste er at forsøge at forstå at hashen hjælper ham med noget. Noget han har svært ved at håndterer uden hash. Det kan være at hører til i et fællesskab, det kan være han er særlig sensitiv, det kan være han bær på traumer osv.
I skal begynde at tale sammen om noget andet. Du kan afprøve om I har andre emner at tale sammen om, eller måske endnu bedre, om der er ting i kan gøre sammen. Noget som ikke har med hash at gøre. F.eks. kan i træne sammen, kan I tage på fisketure, reparere bil, fælde træer….. Det der er ideen er at etablere en anden platform, hvor fokus er på det der fungerer – i stedet for det der ikke fungerer. Det vil helt sikkert forbedre jeres kommunikation. Når der er kommunikation er der mulighed for indflydelse.
Jeg kan varmt anbefale dig at deltage i et forældrekursus, som de fleste misbrugscentret i landet udbyder. De giver ny viden, andre vinkler og et godt forum at drøfte sine bekymringer i. Desuden kan du som forældre og pårørende, altid få en samtale i din kommunes Misbrugscenter. De vil kunne råde og vejlede dig helt konkret.
Bedste hilsner
Lone