Dreng / mand20 år
Vores søn på 20 år bor hjemme og er i lære som tømrer. Vi bor på landet og vi har derfor valgt at stille bil til rådighed for vores søn pga skiftende arbejdstider og arbejdspladser. Han betaler selv benzin og bruger bilen i sin fritid også. Vi ved han ryger hash – først var det hver 14.dag, men nu er det 1-2 gange om ugen, siger han. Han har røget i ca 2 år og han mener bestemt ikke, han har et problem med det. Han har styr på det, som han siger. Nu har han ikke passet sin uddandelse/job ordentligt i de seneste 3mdr. Han delvis pjækker fra job  og er sygemeldt. Firmaet er meget large og har endna tilbudt firmabetalt krisehjælp (Falck Healthcare), som vi nærmest tvang ham til at tage imod (vi var desperate). Nu kan vi ikke gennemskue det videreforløb hensyn til det tilbudte krisehjælp. Vores søn siger der ikke er flere samtaler ??  og firmaet har heller ikke reageret. Vores dilemma er, at vi ikke ved hvad vi skal gøre. Han tager øjensynligt ikke imod tilbudet fra firmaet og pjækker fortsat. Vi er meget kede af, at skal droppe sin uddannelse nu, der er kun 6 mrdr. tilbage.
Spørgsmålet er nu, om vi skal tage bilen fra ham nu hvor han ikke skal bruge den frem og tilbage fra arbejde (som jo var den primære grund til at han fik den) ? som en konsekvens. Så må han tage cykel/bus til venner og sport. Eller gør det bare ondt værre ?
Vi har rimelig fokus på at rose ham og tale om de postive ting han gør og de små forandringer der sker. Derfor er vi bange for, at hvis vi tager bilen fra, går han "helt i hundene". Men på den anden side synes vi også det må have en konsekvens at han pjækker.
Hvad skal vi gøre ?
Bekymrede forældre

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Bekymrede forældre
Tak for jeres brev. Jeg kan hører at I har et vanskeligt dilemma og at I det til trods, har stor opmærksomhed på det positive og på det der fungerer. Og jeg kan hører at I også tydeligt ser at der er noget der ikke fungerer og det er det der gør jer bekymret.
Jeg kan ikke vide om hans forbrug af er i virkeligheden er meget større end det han fortæller om, men noget kunne tyde på at det kan hænge sådan sammen.
Det kan være en god ide at forholde ham de ting I helt konkret ser der har forandre sig til den dårlige side, uden at have fantasi om hvorfor det er sådan, men netop hører hans forklaring på det. Simpelthen tage det fra en ende: Vi kan se du ikke kommer på arbejde, vi kan se du ikke tager til flere samtaler, vi kan se du fortsat kører i vores bil – hvad kører du til hvis det ikke er arbejde osv. og hvis I kan se at han har tabt sig, ikke spiser med længere, spiser meget sødt osv. se efter det der har forandret sig og lyt til hans forklaring. Sig til ham når forklaringerne ikke stemmer med det I ser.
Et hash-forbrug kan langsomt forandre sig til et hash-misbrug og den der sidst opdager forandringen, er den unge selv. I er altså nødt til at være behjælpelig med at holde et spejl op foran ham.
Til det med at kører bil og ryge hash, kan jeg oplyse at strafferammen for at kører med hash i blodet er temmelig skrap. Halveringstiden for hash er ca. 6 dage. Det betyder at ryger man hash blot 2 gange i ugen vil man blive testet positiv for hash.
Stof-kørsel og straf:
Straffen for at køre bil efter at have indtaget stoffer svarer til straffen for at køre spirituskørsel med 1,00 promille.
Hvis man kører bil med hash i blodet, risikerer man følgende straffe:
1. gang: Bøde 1/25 brutto-årsløn, ubetinget frakendelse af kørekortet i tre år.
2. gang: 10 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i fem år.
3. gang: 20 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i 10 år.
4. gang: 30 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i 10 år.
Kilde: Københavns Politi
Jeg håber ovenstående kan hjælpe jer bedre til at hjælpe jeres søn.
Med venlig hilsen Lone