Pige / kvinde19 år
Hej… Jeg er en meget fortvivlet pige med en kæreste på 21…. Min kæreste tog stoffer til fester inden vi mødtes, men det har gennem to år udviklet sig til meget mere…. Jeg er prøver at opfordrer ham til at stoppe, da det gør mig ked af det og jeg ved det ødelægger ham… Jeg får kommentaren "jeg vil også gerne stoppe skat!" Men alligvel 2 dage efter er han på den igen.. Jeg føler mig magtesløs og er på kanten til at gi op.. Jeg får også tit skylden for at han gør det… (Jeg er gået hen og blevet meget sur/ked af det til hverdag) Så er det min skyld hans misbrug.. Skal jeg gi op og lade ham sejle selv..? Eller skal jeg komme over på den anden side sammen med ham? Hilsen den opgivende

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Kæreste
Tak for dit brev. Allerførst vil jeg sige, at hvis det du forstår ved at komme over på den anden side med ham, er at du også begynder at tage stoffer – det skal du IKKE – det vil ikke gøre noget godt for nogen OG det kan aldrig være din skyld at han tager stoffer. Det er det man vil kalde manipulation.
Din kæreste er formentlig mere afhængig af rusen/stoffer end han selv er klar over. Han bruger stofferne til at feste på, men også til lukke af for følelser som han bliver dårligere og dårligere til at håndterer – manipulation – derfor giver han dig skylden.
Du er nødt til at lytte til det din krop fortæller dig; at du har skyldfølelse, at du er sur og ked af det dagligt, at du føler dig magteløs dvs. ude af stand til at gøre noget. Og det selvom du kæmper for at rumme og være tålmodig.
Jeg synes det er på tide du tager dig af dig selv og overveje om det er nu du skal opgive at forandre på din kæreste. Det er måske nu du skal finde ud af hvad du får ud af det forhold. Får du opfyldt dine behov, drømme og ønsker.
Det er rigtig svært at forandre på en der egentlig ikke vil forandres.
Måske er det tid til at lade ham sejle selv.
Held og lykke med din beslutning
Lone