Pige / kvinde49 år
Hej med jer,
Jeg er en meget frustreret mor til 1 søn og papsøn, der ryger for meget hash. Det går især udover min søns skolegang, han går i 3 g.
Min papsøn er i lære som mekaniker og kan tilsyneladende godt klare sit arbejde. Han sidder ude i bilen efter arbejde og ryger hver dag og går derefter i koma på sin seng og sover det meste af aftenen. Min søn ryger ofte i det skulte, idet vi har forbudt dem at ryge på denne matrikel for på en eller anden måde at markere, at vi ikke accepterer deres rygning. Jeg vurderer at han ryger ca. hver anden dag. Han kan ikke koncentrere sig om sine opgaver, han har svært ved at komme op om morgenen og er ofte meget irritabel Jeg fornemmer at de begge er derude hvor de bliver rastløse, hvis de ikke får en dosis jævnligt. Alt det ved jeg ved at betragte dem og finde diverse elementer af rygekit og skod rundt omkring i huset og haven. De benægter til enhver tid alt, og når jeg gang på gang konfronterer dem med de ting vi går og finder, slår de det hen som om det ikke er særligt meget, eller det er noget gammelt etc.. Nogle gange føler man at man er ved at blive skør. Jeg føler slet ikke at min mand tager hans søns hash rygning alvorlig. Bare han passer sit arbejde.
Jeg har ofte opgør med min søn og stemningen er helt på nulpunktet og alle er meget vrede/frustrerede/deprimeret. Jeg ved at jeg burde være mindre konfronterende, men jeg føler han smider sin fremtid på gulvet. Ikke den bedste atmosfære at slutte af med inden de flytter hjemmefra. Jeg vil meget gerne have at min papsøn på snart 20 flytter. Jeg føler han er den dårlige indflydelse. Sandt og sige glæder jeg mig også til at min søn flytter, så jeg kan have en hjem hvor der hersker mere fred og ro. Jeg frygter dog at de går helt i sump, når de flytter hjemmefra.. Ved i om/hvor der er nogen jeg kan snakke med.
Med venlig hilsen en frustreret mor

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Jeg kan godt forstrå at du er frustreret og ikke ved hvad du skal gøre.
Din udfordring er jo at I er 4 personer i dette spil – Måske er det som du skriver ikke så fremmende at være konfronterende. du har jo sikkert prøvet at være det længe, og det har åbenbart ikke givet det ønskede resultat. I Helsingung, hvor jeg arbejder til daglig, arbejder vi meget med at de forældre vi rådgiver, skal opgive ønsket om at kunne forandre på deres store børn, men de kan måske gøre noget anderledes selv. Forældrene oplever tit, at når de begynder at gøre noget andet end det de plejer, så ændrer deres unge også adfærd.
Så tænker jeg det også er vigtigt, at dig og din mand finder et fælles ståsted i dette. I nogle kommuner, er der tilbud til forældre om sammen med andre forældre at få svar på nogle af de spørgsmål du rejser.
mvh
Flemming W. licht