Pige / kvinde18 år
Hej.
Jeg igennem de sidste 3 år kæmpet med min kæreste om at få ham til at stoppe sit misbrug. Det ligger sådan at han har været misbruger i snart 11 år, og at han gerne selv vil stoppe. Han forstiller sig sit liv gå i to retning, og at han nu står i midten af de her to retninger, og skal vælge. Og jeg kan se hvor meget det tager på ham, at han ikke ved hvad han vil. Det kommer også til at gå ud over mig nogle gange, men jeg er stærk nok til at håndtere det.
Men mit spørgsmål til jer er så. Jeg vil så inderligt gerne hjælpe ham, men jeg gør det nogle gange lidt forkert, også ender vi ud i diskussioner, også går vi fra hianden. Jeg vil virkelig gerne have det normale liv med ham, uden hashen. Og det ved jeg også han gerne vil, men han vil ikke have nogen pro. hjælp, så jeg vil hjælpe ham, for jeg ved det er svært for ham. Jeg ved også godt det ikke bare er noget han lige kommer ud af, og det tager tid. Han skal heller ikke gøre det for mig, men for hans egen skyld, og helbred. Men jeg kunne inderligt godt bruge nogle råd til hvordan jeg kan takle vores snakke om hash på en bedre måde, så vi undgå at diskutere. (jeg ved godt det ikke altid kan undgås) Jeg vil også gerne have nogle råd til hvordan jeg kan få udtrykt min holdning til tingene uden at han bliver helt knyst, og ødelagt.
Jeg vil generelt bare gerne kunne takle situationerne bedre for at kunne hjælpe ham.
Håber i har nogle gode råd.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Du må undskylde, at dit svar har blæst i vinden. Hvis det stadig er aktuelt, kommer her et svar.
1. Som udgangspunkt, kan vi ikke få nogen til noget, hvis de ikke selv har lyst. Vi arbejder i Helsingung, med forældregrupper, hvor vi blandt andet har det formål med grupperne, at give forældrene viden om at de ikke kan ændre på deres børn, men de kan begynde at ændre på sig selv, så kan det nogen gange være at deres børn begynder at gøre noget andet end det de plejer. Altså du kan ikke ændre på andre, men du kan lave om på det du selv gør.
2. Du kan ikke være behandler for en der er tæt på dig, det fører som regel til konflikter imellem parterne.
Det du kan gøre, der også vil være hjælpsomt overfor ham, er at du bliver tydelig på hvor dine grænser går, og hvad konsekvenserne er hvis grænserne overskrides. Du skal mene det du siger, og ikke sige noget du ikke vil tage konsekvenserne af. Hvis du for eksempel siger "jeg flytter hvis du ikke stopper i morgen", så skal du kun sige det hvis du er villig til at flytte i morgen og at du har et sted at flytte hen. Ellers skal du lade være med at sige noget.
Så første skridt er at du finder en du kan tale med en ven/en rådgiver (en eller anden du har tillid til), som du kan bruge til at finde ud af hvad du synes er rimeligt og hvordan du gerne vil leve dit liv. For selv om du gerne vil hjælpe og være noget for din kæreste, så har du også et ansvar over for dig selv (Hvis I har børn – har du også et meget stort ansvar over for dem) både dig og dine eventuelle børn har krav på at leve i et stof og alkoholfrit miljø.
Når du så har fundet ud af hvad du vil med dit liv og hvor dine grænser går, så fortæller du din kæreste hvordan du har det, hvordan du ser verden, og hvordan du gerne vil have din fremtid skal være. Det vil sandsynligvis indebære at han går i behandling/stopper med at ryge/eller………. Det du også skal sige til ham er at du gerne vil have en fremtid sammen med ham, men at der er nogle rammer, som han også er nødt til at opfylde, hvis der skal være en fremtid sammen.
På denne måde er det ikke dig der siger du ikke vil bo/være sammen med ham, men ham der træffer et valg om han vil leve op til dine rammer og blive sammen med dig, eller om han hellere vil ryge hash.
Du kan ikke være behandler for ham, så han må søge professionel hjælp for at stoppe hans misbrug af hash. Du siger han ikke vil søge professionel hjælp. Det er ikke dit problem, det er hans. Han har tydeligvis ikke selv magtet det, og det er jo altid godt hvis han kan tørre det af på dig. Men det går ikke du kan ikke/skal ikke være hans behandler.
Du kan være et stoffrit tilbud til ham, når han planlægger at stoppe. Det er en kæmpe hjælp, som mange misbrugere mangler når de stopper, de har simplethen ikke nogen venner/kærester der kan være der for dem, når de stopper, og det gør det meget sværere at stoppe. Så på den måde er du en gave for ham, hvis han vælger at stoppe.
Men det hele starter med at du træffer nogle valg for dig og dit liv, som en hjælp og støtte til at han kan træffe de rigtige valg for sig selv i sit liv.
Du kan evt. finde hjælp her http://www.netstof.dk/find-hjaelp til selv at blive afklaret.
Skriv gerne igen – hvis du vil have noget uddybet.
mvh
Flemming