Pige / kvinde20 år
Hej,
I dag blev jeg gjort opmærksom på at min bror på 16 år ryger hash. Jeg modtog en video fra en ven over facebook som viste en flok unge drenge (deriblandt min lillebror) som alle sad med en joint i hånden. Han er netop startet på gymnasiet og er begyndt at omgås nogle drenge som alle har et ry for at ryge og sælge hash. Han er hjemmeboende og afhængig af mine forældres økonomiske støtte – som mange 16-årige jo er. Mine forældre talte i går over aftensmaden om hvor hurtigt hans penge slap op til den sidste fest han var til. Han havde sendt en større sum penge via mobilepay til hans venner og kom med en afvigende forklaring, da mine forældre spørger ham om baggrunden for pengeoverførslen. Mine forældre virker ikke tli at fatte mistanke. Jeg tror ikke, at han har røget hash mere end et par gange. Men hvornår bliver det for meget? Jeg syntes personligt ikke at han skal ryge overhovedet, og jeg VED at mine forældre har samme holdning. Han er skater og opholder sig i et miljø hvor det nærmest er en selvfølge at man ryger det ene eller det anden. Han er også en medløber, og jeg fornemmer at han syntes, at det er "sejt" at ryge hash – selvom jeg længe har prøvet at banke ind i hans hoved, at han skal holde sig væk fra det.
Jeg er oprevet og i vildrede. Jeg er meget tæt på min lillebror, men han fortæller mig mindre og mindre. Jeg har allermest lyst til at gå udenom ham, og fortælle mine forældre hvad jeg ved om hans hashrygning. Bør jeg tage en snak med ham først? Eller skal jeg gå direkte til mine forældre, taget hans unge alder i betragtning?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Storesøster
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå din bekymring og din tanke om at informere jeres forældre.  Du fortæller, at du tror han kun har røget hash et par gange, men som jeg hører det du siger, er det at han tillige går med nogle venner for hvem det er en livsstil at ryge hash, er det  der i virkeligheden bekymre dig. Det er godt set og jeg synes du har ret – det giver anledning til bekymring. Og du er ikke alene om at bekymre dig, der en ven som sendte dig en video-bekymring.
Der er et par ting mere i det du skriver, som jeg lægger særligt mærke til. Det er at du og din bror har et tæt forhold, men at han nu fortæller dig mindre og mindre og at han undviger i forhold til at fortælle hvad han har brugt et større beløb til. Det er tegn på at han selv er klar over at du og jeres forældre ikke vil synes om det det han gør.
Jeg synes du skal fortælle ham om videoen og din bekymring og at du er nødt til at fortælle jeres forældre om det. Han vil muligvis bede dig lade være og sige at der ikke er grund til bekymring, men du må fortælle ham, at det er du nødt til fordi han er din bror og fordi du ønsker ham det bedste og du kan se en bekymrende udvikling i hans adfærd, som han endnu ikke selv har fået øje på.
Godt han har en storesøster.
Bedste hilsner
Lone