Pige / kvinde16 år
Min datter på 16 har desværre fået nogle venner der ryger puffbars og hash. Hun synes det et helt normalt at ryge hash. Hun har ADHD umedicineret og får Sertralin for angst. En aften tog hun på tur med. Nogle af vennerne, de blev samlet op af en af vennernes fætter uden at vi vidste det. Vi blev sent på aftenen ringet op af politiet at hun havde været i en en stjålen bil som var blevet stoppet. Det viser sig at fætteren har flere kriminelle handlinger bag sig. Det store problem er at hun ikke angre, hun synes det var sjovt. Vi kan slet ikke få hende til at tænke bare lidt fornuftig. Jeg har lyst til at stoppe hendes lommepenge, da jeg ikke vil betale hendes forbrug af røg. Faktisk har jeg lyst til at flytte for at få hende væk fra miljøet. Alle instanser er involveret. Gode råd søges Hilsen en frustreret mor

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære frustreret mor
Tak dit brev. Det er godt at du har de relevante instanser med, så du og din datter får støtte derfra.
Jeg tænker det er godt at huske på, at din datter som 16 årig, er et sted i livet hvor hjernen er under ombygning – det betyder at hun er risikovillig og ikke konsekvensberegner på samme måde som en voksen. I en teenagers hjerne er det ofte spændende at være med hvor tingene bliver lidt farlige og hvor man prøver sig selv af ifht. andre unge.
Derfor angrer hun formentlig ikke og derfor udfordrer hun dig ved at synes at det bare er sjovt.
Det er vigtigt at du bevarer dialogen, og at du lytter til det hun siger og mener om det tingene, også selvom hun siger noget der ikke stemmer med dine/jeres værdier og noget du måske ikke bryder dig om at høre.
Hun er på vej til at blive voksen og har brug for at prøve sine ”nye holdninger” af – så giv hende plads til det. Så du skal stille dig oprigtigt, nysgerrig og undrende ind i dialogen – uden bagtanker. Du skal gøre dit bedste for at slippe forståelserne og lytte.
Du skal være opmærksom på at dialogen ikke bliver vredladen (fyldt m frustration) og ikke foregår hvor som helst når som helst, men at der også er plads til hygge og gode stunder hvor de seneste begivenheder ikke fylder.
Så det gode råd herfra er: Bevar en ligeværdig dialog.
Bedste hilser Lone