Pige / kvinde57 år
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe – han tager dem mest til nat – vi har prøvet udtrapnong gennem lægen – men de tog han kørekort – det skal han bruge tul sit job – så han vil ikke til lægen igen – han er ked af sit misbrug, men kan ikke komme ud af det selv – heg vil gerne hjælpe- med ved ikke hvordan

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Jeg tænker ikke I selv kan trappe ud af det, det er meget afhængighedsskabende, og hvis han fortsætter, vil han på sigt skulle have flere piller, idet han oparbejder tolerance .
Det kan godt være at kuren ikke er rar (tab af kørekort i en periode), men det er den vej han skal gå. Det vil heller ikke være rart at fortsætte forbruget af opioiderne (tramadol).
Han skal kontakte det lokale rusmiddelcenter (de vil sige det samme angående kørekortet). I kan jo spørge om hvor længe han mister retten til at føre bil. Så kan I måske lægge en plan for perioden.
Mvh.
Flemming